Stichting Kennisplein presenteert Brabants Science Festival 2014
19 mei 2014

Op 12 april 2014 vindt voor de vijfde keer het Brabants Science Festival in Tilburg plaats.

Deze dag richt zich op kinderen in de leeftijdscategorie tussen 8 en 14 jaar om op speelse wijze te beleven dat wetenschap niet saai, maar juist leuk en uitdagend kan zijn. Doel van het BSF is jeugd te motiveren om hun talenten te ontdekken en te ervaren dat er wetenschap, techniek en cultuur volop kansen biedt voorhun toekomst.

Om van deze dag een leerzame, feestelijke happening te maken, heeft Stichting Kennisplein enthousiaste samenwerkingspartners gevonden in o.a. het Theresialyceum, Wetenschapsknooppunt Brabant, Tilburg University, Technische Universiteit, Cubiss en Bibliotheek Midden Brabant. Samen met de vrijwilligers van Stichting Kennisplein en andere lokale samenwerkingspartners geven zij allen vanuit hun eigen discipline inhoud aan het dagprogramma.

Het thema van dit jaar is: ‘De wereld en het Heelal’ de activiteiten waar de kinderen aan kunnen deelnemen hebben allemaal een link met dit thema. Dit geldt ook voor de presentaties (leerling competities) en de demonstraties die aan de bezoekers worden getoond.

Zo kunnen kinderen een natuur- en scheikundig parcours doorlopen, met robotica aan de slag gaan, journalist tijdens het festival zijn, een kijkje nemen in de biodiversiteittuin, acteren in een toneelstuk, taal- en rekenopdrachten onder bijzondere omstandigheden uitvoeren, stemmen op innovatieve milieuprojecten, kennismaken met de beginselen van elektrotechniek, zien hoe een 3Dprinter werkt of meewerken aan creëren van een gezamenlijk kunstwerk.

De kinderen kunnen ook met een filosoof, brainstormen over technische beroepen van de toekomst. Tevens wordt er gestreden om b@ttleweter van het BSF 2014 te worden en bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een expeditie op een planeet waar alles anders is dan je bent gewend?

Daarnaast kunnen kinderen tussen de 8 en 14 jaar zich opgeven voor de milieucompetitie of uitvinder van het toekomstdier te worden.

De dag wordt spectaculair geopend met een recordpoging waar alle aanwezige leerlingen aan mee mogen doen. Dit alles vindt van 10:00 tot 17:00 plaats op het Theresialyceum, Professor Cobbenhagelaan 5 in Tilburg.

Stichting Kennisplein is nog op zoek naar vrijwilligers die mee willen helpen in de voorbereiding en/of op de dag zelf. Maar ook naar studenten die een mooie technologische/duurzame uitvinding hebben bedacht en dit graag aan jonge kinderen willen demonstreren en hiermee willen inspireren. Voor meer informatie neem contact op met Karen Maas (ln.ni1610997790elpsi1610997790nnekg1610997790nithc1610997790its@s1610997790aam.k1610997790).