Samen op weg naar vrede en vriendschap
16 januari 2016

Op zaterdag 7 november vond de kortste vredesmars ooit plaats bij AZC ‘De Orangerie’ in Eindhoven. Bewoners heette de asielzoekers welkom in hun buurt. Zowel Bart Willemse en Sjoerd Slaaf (PvdA raadslid), initiatiefnemers en buurtbewoners als Wethouder Yasin Torunoglu hielden een toespraak. Onder meer bedoeld om ook eens een positief signaal te laten horen.

De initiatiefnemers hebben er bewust voor gekozen om de ‘vredesmars’ zonder politieke of religieuze achtergrond te organiseren. ‘’De bewoners van de Orangerie en wij zijn gewone buren, zonder politiek of religieuze achtergrond. Samen wilden wij eens een positief tegengeluid laten horen. Zo heten wij Eindhovenaren onze buren welkom’’, zegt Gizem Gül (Locatiedirecteur Stichting Kennisplein Eindhoven), één van de initiatiefnemers.

Er was sprake van een prettige en respectvolle sfeer. Onder het genot van een kopje koffie, soep en andere lekkernijen (verzorgd door vrijwilligers van Stichting Prisma) was er volop ruimte voor ontmoeting. Als het aan de buurtbewoners ligt, blijft het niet bij deze ene keer en gaan de mensen vaker bij elkaar op de koffie. Want dat is de beste manier om elkaar te leren kennen.
vredesmars krantartikel