‘Debat jeugdwerkloosheid’ i.s.m. D66
19 mei 2014

Op zondag 2 maart organiseerde Stichting Kennisplein, in samenwerking met D66 Arnhem, een debat met het thema ‘Jeugdwerkloosheid’. Onder de deelnemers aan het debat waren de wethouder Financiën en Mobiliteit Martijn Leisink (D66), wethouder van Onderwijs en Jeugd Luuk van Geffen (SP), en Robbert Coenmans, voorzitter van FNV Jong en ervaringsdeskundige jeugdwerkloosheid.

Voorafgaand aan het debat vond
er een ontmoeting plaats tussen de drie deelnemers, Stichting Kennisplein Arnhem en Stichting Vrouwelijke Professionals. Tijdens deze korte kennismaking werden er behalve namen ook ideeën en verwachtingen met betrekking tot de aanstaande verkiezingen én de activiteiten van de stichtingen uitgewisseld.

Na deze introductie werden de wethouders en voorzitter voorgesteld aan één van de projecten van Stichting Kennisplein, de Leadership Academy, en haar leerlingen. De leerlingen, die via dit project hun leiderschapskwaliteiten ontwikkelen, vertelden in hun eigen lokaal over de inhoud van het project en over wat hen interesseert. De politieke leiders lichtten op hun beurt de leIMG_6941erlingen voor over hun dagelijkse bezigheden en wat het daadwerkelijk invullen van een leidersrol inhoudt.

Ondertussen maakte het voor het debat aanwezige publiek zich warm voor de start onder het genot van een kopje koffie of thee samen met een hapje in de voor de gelegenheid ingerichte zaal. Ook hier werden de zeer nuttige en gezellige eerste contacten gelegd. Na de komst van de drie deelnemers nam Oğuz Han Rahimi, directeur van Stichting Kennisplein en debatleider, het woord en liet de deelnemers zich aan het publiek voorstellen.

Zoals het thema van de middag doet vermoeden werd er vervolgens uitvoerig gediscussieerd, maar vooral ook overlegd, over de lokale en nationale trends op het gebied van werkloosheid onder jongeren. Het publiek nam een zeer actieve rol op zich en zorgde met kritische vragen en persoonlijke ervaringen voor een interactieve gedachtewisseling, waarbij de oorzaken en mogelijke oplossingen voor dit problematiek uitvoerig werden besproken. Na een zeer prettige verloop van het debat waarin ruimte was voor zowel een lach als pittige discussies, vond de afsluiting plaats, andermaal met iets lekkers om de gedroogde kelen en lege magen te vullen.